Автор Тема: Булгаррено- края на един мит  (Прочетена 6018 пъти)

Неактивен hricava

  • Администратор
  • майстор
  • *****
  • Публикации: 3 355
  • ЛОВЕЧ
  • Renault Laguna III 2.0 dCi Dynamique 150 FAP
доц. д-р Иван Златинов,
катедра ТММ
http://www.tu-sofia.bg/bul/nta/nta450/statia12_html.htm

Ще се опитам да разсея един мит, който лежи в недалечното минало, но последствията му засягат настоящето и бъдещето ни в определен икономически и политически аспект.
   В средата на 60-те години на м.в. се изгради автомобилен завод "Булгаррено"- Пловдив. Като млад инженер през 1968 г. започнах работа в този завод. Тук вече на поточна линия се монтираха леки автомобили Булгаррено № 8 и № 10. Бях назначен като технолог за производство на спортния модел Булгаралпин. Производството му в по-голямата си част беше ръчно - купе и шаси, а механичната част бе автоматизирана за кратък срок от нашия екип. За няколко месеца произведохме и продадохме 57 броя. Подчертавам че 30-40% от оборудването на трите модификации беше наше българско и то с отлични показатели (преценката е на френските представители на заводите "Рено"). След година преминах на научна работа. За голяма моя изненада научих, че заводът спира работа, въпреки огромния интерес на пазара. В последствие този модерен за времето си завод се превърна в сервиз за боядисване на коли, после клон към заводи "ДСО-6 септември" и т.н. В общественото и медийното пространство се пусна слух, че производството е спряно от френска страна, тъй като държавата ни е нарушила договора-продаване на коли на външния пазар, без разршение. Смея да твърдя, че това не е вярно. Лично съм участвал в експорта на коли до границата (обикновено през Калотина). Тези коли се преглеждаха официално от френските специалисти за качество.
   Един от поводите да напиша тези редове е кой и защо развали договора с "Рено", и защо се скри истината. Защо завод струващ милиони долари се превърна в куп старо желязо.
   Истината е, че по това време започна производството на руските Жигули. Тогавашните управници са разсъждавали или им е било спуснато "отгоре", че след като има социалистическа кола, не трябва да про-извеждаме капиталистическа. Какво се получи, с готови пари човек трябваше да чака 5-8 години за Лада, а ако не му издържат нервите, можеше да си купи Москвич по-скоро. Така че причината за спирането на Булгаррено бе чисто политически натиск на конкурента, въпреки огромния незадоволен пазар на СИВ.
   Каква манипулация - по-добре е да се пусне слухът, че "ние" нелегално продаваме коли.
   Странно колко лесно се промиват мозъците ни: колко малко трябва на човека да се тиражира една мълва и тя сама започва да расте в наивното публично пространство.
   Искам да споделя, че тогава в завод "Булгаррено" имаше ентусиазъм и кадри. "Тайно" млади, но можещи инженери (почти без средства) правеха чисто български автомобил Хеброс - изцяло с наши части. Но и на това се сложи край.
   Днес автопаркът ни е моргата на Запада. Правиха се опити за възраждане на родното автомобилостроене - първо ЗАЗ. После "Ровър". Министър Николай Василев направи опити с АФ "Пежо-Ситроен" и нищо. Ще се отклоня. През август 1983 г. на път за България от Алжир се отбих в Париж. Реших да посетя "Рено". Обадих се от портала на така наречената "бяла къща"- български инженер иска да говори с някой от директорите на фирмата. За някой може да бъде невероятно, но след няколко минути ме приеха в един кабинет с огромна кръгла маса за около 20 до 30 души. (Опитайте се да влезете сега при някой наш директор дори в приемно време, за да видите колко ще Ви трябва, ако изобщо Ви допусне секретарката му...)
   Там изнесох лекция по механизмите в областта, в която работех, насочвайки вниманието им в областта на конкретни приложения в автомобилостроенето.
   Някои от тях така се запалиха, че в унисон с това, което чуха изразиха такива смели предложения, че просто се смаях.
   Автомобилите на "Рено" са пъргави, икономични, качествени, а и по-евтини от същия клас коли.
   Крайно време е нацията ни да започне производство на автомобили. От бившия "соц. лагер" само ние и Албания не правим коли. Дано нашите управляващи осъзнаят необходимостта, а и би било добре да се насочат към "Рено" на държавно равнище. И така освен всичко друго ще се избегнат и много формалности и злоупотреби. Започвайки с "Рено" съм убеден, че ще можем да направим постепенно и наш автомобил (уверен съм, защото знам, че имаме добри и умни специалисти).
   Когато управляващите правят грешки - винаги народът плаща. Нека не допуснем това с нашата бъдеща автомобилна промишленост, каквато съм убеден, че ще развием.

 


Неактивен hricava

  • Администратор
  • майстор
  • *****
  • Публикации: 3 355
  • ЛОВЕЧ
  • Renault Laguna III 2.0 dCi Dynamique 150 FAP

Неактивен SuperMilen

  • любител
  • *
  • Публикации: 91
  • Пловдив
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #2 -: 19 Юни 2008, 16:22 »
в момента фирмата, за която работя, е собственик на сградата, в която се е произвеждало реното... и по тавана на халето още си стоят гредите на крановете на конвейра  8) въпреки че цялата сграда е пълна в момента със съвсем други машини  ;)
Renault Megane Coach 1,6e 1996 (private)
Skoda Octavia 2,0 TDI 2008 (work)

Неактивен DanielX

  • майстор
  • *****
  • Публикации: 8 908
  • USA
  • Megane 1.6 16v
    • Спаси живот. Убий скорост.
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #3 -: 19 Юни 2008, 18:17 »
Евалата за тая статия. Това е истината.
К4М BA04 1999  ⎝⏠⏝⏠⎠ ▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀

Неактивен Eleto

  • майстор
  • *****
  • Публикации: 3 269
  • Plovdiv-Sofia
  • Renault Laguna dCi
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #4 -: 19 Юни 2008, 18:19 »
За съжаление е вече късничко за такива статии, но е добре ,че все пак излизат късно , отколкото никога . Жалко ,че всички тези хора,които работеха в "Булгаррено"  не можаха да реализират своя потенциал у нас и по този начин да се спомогне и икон. ни развитие. Рено вече имат изградена план-стратегия за изт. блок . Най-много да успеем да построим някой завод за производство на резервни части , но и това ме съмнява. Едва ли ще дойде някой сериозен автомобилен инвеститор в България, просто защото няма добър инвестиционен климат, има корупция,а и като гледам няма никакво желание у властимащите у нас да работят в тази насока. Най-вероятно ,защото няма как и какво да се припечели и открадне.
Трагичното е ,че сме имали голям потенциал, който за пореден път е бил пратен в "киреча". Дори сега територията , в която се намира завода , а именно Южна Индустриална Зона (Тракия)  има капацитет за такъв вид дейност.
Iago brushed the insult off of his shoulders and posed as if he had forgotten about it. He stated, "We cannot all be masters, nor all masters cannot be truly follow'd"           Othello, Act One, Scene One
C'mon rail diesel !

Неактивен жоро турбото

  • майстор
  • *****
  • Публикации: 4 725
  • Honda - ZAZ
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #5 -: 20 Юни 2008, 08:33 »
За съжаление е вече късничко за такива статии, но е добре ,че все пак излизат късно , отколкото никога . Жалко ,че всички тези хора,които работеха в "Булгаррено"  не можаха да реализират своя потенциал у нас и по този начин да се спомогне и икон. ни развитие.

Да, по същия начин отхвърлиха и производството на Фиат в Ловеч. Един екземпляр модел 850 все още стои в музея да напомня, че сме правили не само Москвичи! Вижда се и на снимката в другата тема с Балканчето!

http://www.renault-bg.com/smf/index.php?topic=44762.0
« Последна редакция: 20 Юни 2008, 08:35 от жоро турбото »

Неактивен STEFFF

  • Moderator
  • майстор
  • *****
  • Публикации: 35 120
  • София
  • Комби
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #6 -: 20 Юни 2008, 10:52 »
Дам...първата ми кола беше Фиат 850 Спорт... за съжаление, беше в окаяно техническо състояние, а и възможностите тогава не ми стигнаха да го реанимирам...
Honda CR-V 2.0 16V AWD/ Subaru Impreza 1.5 16V Symmetrical AWD/ Mercedes Benz C200 CDI

Неактивен Стефка

  • фен
  • ***
  • Публикации: 306
  • Рено Лагуна комби 1997г. Меган Сценик 2001г.
Re: Булгаррено- края на един мит
« Отговор #7 -: 29 Юни 2008, 23:39 »
За съжаление е вече късничко за такива статии, но е добре ,че все пак излизат късно , отколкото никога . Жалко ,че всички тези хора,които работеха в "Булгаррено"  не можаха да реализират своя потенциал у нас и по този начин да се спомогне и икон. ни развитие.

Да, по същия начин отхвърлиха и производството на Фиат в Ловеч. Един екземпляр модел 850 все още стои в музея да напомня, че сме правили не само Москвичи! Вижда се и на снимката в другата тема с Балканчето!

http://www.renault-bg.com/smf/index.php?topic=44762.0
 
   За съжаление и Рено-то и Фиат-а остават само в нечий спомени и музей. А сега в Ловеч ще правим китайски джипки. За Европа през Азия. А "Москвич"-ите какво, сега и там сглобяват френски автомобили, а нашите фабрики отдавна не си и мечтаят за подобно нещо.