доц. д-р Иван Златинов,
катедра ТММ
http://www.tu-sofia.bg/bul/nta/nta450/statia12_html.htmЩе се опитам да разсея един мит, който лежи в недалечното минало, но последствията му засягат настоящето и бъдещето ни в определен икономически и политически аспект.
В средата на 60-те години на м.в. се изгради автомобилен завод "Булгаррено"- Пловдив. Като млад инженер през 1968 г. започнах работа в този завод. Тук вече на поточна линия се монтираха леки автомобили Булгаррено № 8 и № 10. Бях назначен като технолог за производство на спортния модел Булгаралпин. Производството му в по-голямата си част беше ръчно - купе и шаси, а механичната част бе автоматизирана за кратък срок от нашия екип. За няколко месеца произведохме и продадохме 57 броя. Подчертавам че 30-40% от оборудването на трите модификации беше наше българско и то с отлични показатели (преценката е на френските представители на заводите "Рено"). След година преминах на научна работа. За голяма моя изненада научих, че заводът спира работа, въпреки огромния интерес на пазара. В последствие този модерен за времето си завод се превърна в сервиз за боядисване на коли, после клон към заводи "ДСО-6 септември" и т.н. В общественото и медийното пространство се пусна слух, че производството е спряно от френска страна, тъй като държавата ни е нарушила договора-продаване на коли на външния пазар, без разршение. Смея да твърдя, че това не е вярно. Лично съм участвал в експорта на коли до границата (обикновено през Калотина). Тези коли се преглеждаха официално от френските специалисти за качество.
Един от поводите да напиша тези редове е кой и защо развали договора с "Рено", и защо се скри истината. Защо завод струващ милиони долари се превърна в куп старо желязо.
Истината е, че по това време започна производството на руските Жигули. Тогавашните управници са разсъждавали или им е било спуснато "отгоре", че след като има социалистическа кола, не трябва да про-извеждаме капиталистическа. Какво се получи, с готови пари човек трябваше да чака 5-8 години за Лада, а ако не му издържат нервите, можеше да си купи Москвич по-скоро. Така че причината за спирането на Булгаррено бе чисто политически натиск на конкурента, въпреки огромния незадоволен пазар на СИВ.
Каква манипулация - по-добре е да се пусне слухът, че "ние" нелегално продаваме коли.
Странно колко лесно се промиват мозъците ни: колко малко трябва на човека да се тиражира една мълва и тя сама започва да расте в наивното публично пространство.
Искам да споделя, че тогава в завод "Булгаррено" имаше ентусиазъм и кадри. "Тайно" млади, но можещи инженери (почти без средства) правеха чисто български автомобил Хеброс - изцяло с наши части. Но и на това се сложи край.
Днес автопаркът ни е моргата на Запада. Правиха се опити за възраждане на родното автомобилостроене - първо ЗАЗ. После "Ровър". Министър Николай Василев направи опити с АФ "Пежо-Ситроен" и нищо. Ще се отклоня. През август 1983 г. на път за България от Алжир се отбих в Париж. Реших да посетя "Рено". Обадих се от портала на така наречената "бяла къща"- български инженер иска да говори с някой от директорите на фирмата. За някой може да бъде невероятно, но след няколко минути ме приеха в един кабинет с огромна кръгла маса за около 20 до 30 души. (Опитайте се да влезете сега при някой наш директор дори в приемно време, за да видите колко ще Ви трябва, ако изобщо Ви допусне секретарката му...)
Там изнесох лекция по механизмите в областта, в която работех, насочвайки вниманието им в областта на конкретни приложения в автомобилостроенето.
Някои от тях така се запалиха, че в унисон с това, което чуха изразиха такива смели предложения, че просто се смаях.
Автомобилите на "Рено" са пъргави, икономични, качествени, а и по-евтини от същия клас коли.
Крайно време е нацията ни да започне производство на автомобили. От бившия "соц. лагер" само ние и Албания не правим коли. Дано нашите управляващи осъзнаят необходимостта, а и би било добре да се насочат към "Рено" на държавно равнище. И така освен всичко друго ще се избегнат и много формалности и злоупотреби. Започвайки с "Рено" съм убеден, че ще можем да направим постепенно и наш автомобил (уверен съм, защото знам, че имаме добри и умни специалисти).
Когато управляващите правят грешки - винаги народът плаща. Нека не допуснем това с нашата бъдеща автомобилна промишленост, каквато съм убеден, че ще развием.